Bij het vervoeren van mest vult de transporteur voor elk transport een Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM) in. Dit is wettelijk verplicht. Zo wordt gecontroleerd waar de mest vandaan komt en waar deze naartoe gaat.
Om de mestregistratie makkelijker te maken, heeft Rovecom hiervoor een elektronisch systeem ontwikkeld: eVDM®.
Met dit digitale systeem kunt u mestbonnen digitaal invullen en versturen. Elk apparaat met een internetbrowser – laptop, tablet of smartphone – is geschikt voor eVDM®.
Uw chauffeurs kunnen de mestbon voortaan direct vanaf het erf versturen. Papieren VDM’s meenemen is niet meer nodig en op kantoor heeft u direct de benodigde gegevens bij de hand. Zo maakt eVDM® de administratie van het mesttransport een stuk efficiënter!
Hoe werkt eVDM®?
De elektronische aanpak van mestregistratie verloopt via vier stappen: invoeren, bevestigen, verwerken en controleren.
Stap 1 – Invoeren van de gegevens van het mesttransport
De chauffeur logt in op eVDM® met zijn smartphone, tablet of boordcomputer en maakt een nieuw eVDM® aan. Met de scanner van de AGR-GPS apparatuur scant de chauffeur de streepjescode van het eVDM® en kiest uit de actuele lijst de juiste leverancier. Alle relevante data van de leverancier wordt vanuit de mestregistratiesoftware automatisch geladen. Nadat de leverancier zijn handtekening heeft gezet, zijn de gegevens “vastgelegd” en niet meer te wijzigen. Als er een geldige machtiging is, ziet de chauffeur dit direct en mag hij zelf tekenen.
Stap 2 – Bevestigen van het transport
Bij het lossen van het transport, vult de chauffeur de overige gegevens in en tekenen de afnemer en de chauffeur namens de vervoerder het eVDM®.
Stap 3 -Verwerken van het mesttransport
Op het online portaal is het eVDM® vervolgens direct te verwerken. Het eVDM® is als PDF te downloaden en kan dus bijvoorbeeld bij de factuur als bijlage toegevoegd worden. De vervoerder blijft altijd verantwoordelijk voor de verstrekking aan de leverancier en afnemer.
Stap 4 – Controle en handhaving door het NVWA en RVO
Controle is gedurende het hele proces mogelijk. De chauffeur kan zijn eigen gereden eVDM’s tot 24 uur terug zien. De beheerder – vaak de medewerkers op kantoor – kunnen alle eVDM’s vanaf het moment dat ze aangemaakt zijn, inzien. Voor de vervoerder blijven de eVDM’s® tot vijf jaar na transport online op te vragen.
Via het internetportaal van eVDM® is inzage van de gegevens door controlerende instanties altijd mogelijk. Deze instanties kunnen de transportgegevens op document niveau opvragen aan de hand van een eVDM nummer.
De werking van eVDM®
Ook gebruik maken van digitale mestbonnen?
Bent u geïnteresseerd in eVDM®? Of wilt u graag meer informatie over het systeem? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier of bel geheel vrijblijvend naar 0528 – 223539. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Wellicht ook interessant