Offline aanvragen doen

Wat te doen bij een storing in eVDM of e-CertNL?

In deze handleiding worden er verschillende mogelijkheden gegeven wanneer eVDM of e-CertNL storing heeft.

Hoofdstuk 1; Offline aanvragen maken via eVDM

Bij het aanmaken van een nieuwe VDM zal eVDM controleren of er gecommuniceerd kan worden met e-CertNL. Is er geen connectie dan kan er een offline aanvraag gedaan worden. Na het rijden van deze offline aanvraag moet de VDM nagemeld worden en tijdens het namelden van de VDM worden de eisen uit e-CertNL alsnog gecontroleerd. In e-CertNL wordt er bepaald of de VDM transportwaardig is.

1.1 Offline aanvraag via kantooromgeving

Voer de bon zoals normaal gesproken in. Bij een storing in de connectie naar e-CertNL zal deze pop-up verschijnen:

 

 

 

 

 

  • Offline aanvraag doen
    Dit VDM wordt offline aangemaakt met een VDM nummer beginnend met een 2.
  • Annuleren
    Dit VDM wordt niet offline aangemaakt, wel wordt de VDM opgeslagen, zodat je op een later moment alsnog de VDM kan versturen naar e-CertNL. Is er op dit moment nog steeds storing? Dan kan er alsnog gekozen worden voor een offline aanvraag.
  • [ ] Alle aanvragen offline melden tot de communicatie hersteld is
    Deze optie kan aangevinkt worden als er veel aanvragen gedaan moeten worden en er niet voor elke VDM de keuze “Offline aanvragen doen” geklikt hoeft te worden. Wanneer e-CertNL weer te bereiken is, dan worden de aanvragen automatisch weer aangemaakt op de normale manier.

Deze Offline aanvraag methode in eVDM kan alleen gebruikt worden voor vrachten die binnen 24 uur gereden moeten worden.

Bij een normale bon wordt er een VDM nummer uitgegeven dat begint met een 3. Bij een noodprocedure zal dit een nummer zijn dat begint met een 2. Hieronder een voorbeeld.

 

 

 

In het overzicht zal deze offline bon worden aangegeven met het volgende icoontje.
Een offline aanvraag die nog niet gestart is door een chauffeur kan op kantoor nog verwijderd worden door in het optie menu “Verwijderen” te klikken.

 

 

 

 

 

Op het moment dat deze bon in de app wordt gestart kan de Offline VDM niet meer verwijderd worden. Bij het afronden van de vracht door de chauffeur komt er een extra icoontje bij. Zo wordt in het overzichtsscherm duidelijk dat er nog een namelding gedaan moet worden bij deze VDM.

1.2 Offline aanvraag maken via de app

Voer de VDM in via de normale methode. Bij een storing tussen eVDM en e-CertNL, en de geplande transporttijd is binnen 1 uur, dan wordt er automatisch een offline aanvraag gemaakt.

Is de transporttijd meer dan 1 uur vanaf het huidige tijdstip, dan verschijnt deze melding in beeld:

 

 

 

1.3 Offline aanvraag rijden via de app

In de lijst van eVDMs ziet de VDM er zoals hieronder uit en kunnen op dezelfde manier gereden worden zoals een normale VDM.

 

 

 

 

Let op: de namelding zal hierna gedaan moeten worden in de kantooromgeving, dit is niet mogelijk via de app.

 

1.4 Namelding

Op het moment dat e-CertNL weer beschikbaar is, kan de VDM verstuurd worden als namelding. Open de VDM en druk op de knop “Versturen als namelding”. Tijdens het versturen van de aanvraag als namelding worden alle eisen van het transport gecontroleerd door e-CertNL.  Is de aanvraag niet transportwaardig bevonden dan kan de aanvraag nog aangepast worden in eVDM.

 

 

 

 

 

Hierna is de bon normaal aangemeld in e-CertNL en eVDM. De pictogrammen voor de bon zullen dat ook weer veranderen in de normale situatie.

Een Offline aanvraag blijft altijd bovenaan de lijst van alle VDM’s staan. Na het namelden van de VDM wordt de volgorde weer normaal (nieuwst aangemaakte VDM boven aan).

 

Hoofdstuk 2. rVDM Offline app e-CertNL

Bij een storing in eVDM en e-CertNL kunnen de aanvragen ook aangemaakt worden via de rVDM Offline app van e-CertNL.

Voor uitleg over deze methode kan er gekeken worden op de site van e-CertNL: Aanvragen rVDM

 

Hoofdstuk 3. Via e-CertNL aanvragen maken

Bij een storing van eVDM kunnen er ook aanvragen gedaan worden via de website e-CertNL.