Een digitale mestbon moeten wijzigen kan nog wel eens voorkomen. Gelukkig heb je als vervoerder, de mogelijkheid om aanpassingen te maken, tijdens transport of na afronding van de bon. In dit artikel leggen wij stapsgewijs uit, hoe en wat je kunt wijzigen in een digitale mestbon.
Hoe moet ik een mestbon wijzigen
Het aanbrengen van wijzigingen kan tijdens transport of na afronding van de bon op 2 manieren, maar werkt erg omslachtig:
- De bon is – goedgekeurd – door afnemer en leverancier:
Na goedkeuring wordt de bon doorgezet van E-CertNL naar RVO.
Zodra de bon bij RVO is aangekomen, dien je een wijziging in.
Dit doe je via de RVO website – scrol naar Direct regelen – en klik op rVDM Wijzigen.
- De bon is – nog niet goedgekeurd – door afnemer en leverancier:
Laat de afnemer of leverancier de bon afkeuren.
Nadat de bon is afgekeurd, heb je de mogelijkheid de bon te wijzigen in je eVDM®-kantooromgeving en kun je deze opnieuw versturen.
Nu kunnen afnemer en leverancier de bon goedkeuren.
Wat kan ik wijzigen bij een mestbon – tot 1 januari 2024
Overheidsinstanties hebben besloten om een tijdelijke verruiming toe te staan bij het intrekken en wijzigen van gegevens. Deze verruiming is alleen inzetbaar tijdens het transport of na een afronding van een bon, voordat leverancier en afnemer de bon hebben bevestigd. De verruiming is tijdelijk en stopt op 1 januari 2024. Dit geldt voor de volgende onderwerpen:
- Leverancier of laadplaats wijzigen na laadmelding:
Dit kan aangepast worden in eVDM® als je de rol van beheerder, administratie of chauffeur-administratie hebt. - Transport met vervolgmelding kan ingetrokken worden:
Wanneer er na de startmelding een vervolgmelding (laad- of weegmelding) is gemaakt, kan het transport nog ingetrokken worden, dit kan in de eVDM®-kantooromgeving. Dit geldt alleen als er uiteindelijk geen transport heeft plaatsgevonden. - De vervoerder kan een gereden transport afwijzen en vervolgens aanpassen:
Net als afnemer en leverancier, kan de vervoeder een eigen gereden transport afwijzen in e-CertNL. De afgewezen bon in e-CertNL kun je terugvinden in je eVDM®-kantooromgeving onder Afgewezen bon. Vervolgens kun je de bon wijzigen en hem opnieuw indienen. Het is echter niet mogelijk om het doorgegeven gewicht aan te passen na het afwijzen door de vervoerder. Klik hier voor de handleiding.